EMJ Neerpelt: weer 'cum laude' voor onze slagwerkgroep

Het Europees Muziekfestival voor de Jeugd (EMJ) in Neerpelt en onze slagwerkgroep, dat blijkt een uitstekende match te zijn. Ook deze keer werd het optreden van onze slagwerkers in België door de uit 5 personen bestaande internationale festivaljury van het EMJ weer beloond met een 1e prijs 'cum laude'. Met een totaalscore van maar liefst 97 punten (van de 100) werd het zelfs een zeer ruime 'cum laude'. Onze slagwerkers kwamen uit in de hoogste afdeling. Men had een goed gevoel over gehouden aan de generale repetitie, zodat er op zaterdag 4 mei in theater de Dommelhof met een gezonde spanning begonnen kon worden aan de uitvoering voor de juryleden .

Onder leiding van dirigent Ronald Gerards werden er 3 werken gespeeld. 'Preys en Predators' is een echt concertstuk waarmee alle mogelijkheden van een orkest goed getest kunnen worden. 'Truth of Touch', gespeeld met begeleiding door bas gitaar, is gebaseerd op de zg 'lounch'. Dit is ontspannende, meditatieve muziek. Het is hier vooral zaak om de sfeer overtuigend neer te blijven zetten. In 'Liberty' zijn weer meerdere muziekstijlen te horen, maar het lichtere genre overheerst. Na het 35 minuten durende optreden was de terugblik van de dirigent en de muzikanten meteen positief. En dat bleek dus terecht te zijn. In totaal  waren er 26 landen vertegenwoordigd op dit 67e Europees Muziekfestival voor de Jeugd. De laatste jaren nemen er ook groepen van buiten Europa deel aan dit evenement, wat steeds meer op een WMC in het klein begint te lijken. Maar de concurrentie is groot, en dat maakt de prestatie van onze slagwerkgroep alleen maar grootser. 's Avonds werd er nog flink nagefeest in Neerpelt op dit zeer fraaie resultaat.

Foto's: Patrick v.d. Broek.

20190504 EMJ Neerpelt 18

20190504 EMJ Neerpelt 43

20190504 EMJ Neerpelt 49

Voor meer foto's: klik hier