Opluistering 75 jaar bevrijding.

Onze muziekvereniging heeft de afgelopen week twee keer medewerking verleend aan het opluisteren van activiteiten rondom de 75 jaren vrijheid van oorlog, die we hier inmiddels mogen gedenken. Het werden ook voor ons allebei indrukwekkende momenten.

Op donderdag 19 september werd het bevrijdingsvuur door lopers van het Jasper Sport middels twee fakkels vanuit Asten overgebracht naar het Vredesmonument aan het Speelheuvelplein in Someren. Dit vuur werd begeleid door vertegenwoordigers van de gilden, en met trompetgeschal en tromgeroffel arriveerde het in Someren. Onze fanfare speelde hierna het werk 'Band of Brothers', muziek uit de gelijknamige televisieserie over de 2e wereldoorlog.  Na diverse mooie toespraken van o.a. Burgemeester Blok werd het vuur op het plein aangestoken, waarbij de fanfare het Wilhelmus speelde.

De volgende dag, vijdag 20 septermber dus, werd in Someren-Heide het 'Wehrmachtshuisje' geopend, compleet met een origineel zoeklicht. Zoals diverse keren werd gezegd is dit, vanuit historisch perspectief gezien, een gebeurtenis waar bloed, zweet en tranen aan kleven. Maar vanuit het heden mag het zeker ook gezien worden als herinnering aan de bevrijding, nu 75 jaar geleden. Daarom waren de fanfare en de slagwerkgroep uitgenodigd om de opening muzikaal op te luisteren. Deze opening kende drie 'officiele' gedeeltes. Na een woordje van de voorzitter van de restauratie commissie speelde onze slagwerkgroep een nummer. Daarna stelde de fanfare zich buiten op om na de onthulling van het zoeklicht een mars te spelen. Hierna werd er een vrijheidsboom onthuld, dit weer onder muzikale begeleiding van onze slagwerkers. Vervolgens kreeg Burgemeester Blok de sleutel van het Wehrmachtshuisje om dit officieel te openen. Alle aanwezigen konden in groepen het huisje bezichtigen, en in de nabije feesttent werd er nog nageproost op dit mooie en belangrijke monument wat Someren-Heide nu rijker is.

Vrijdag 19 september: Speelheuvelplein (foto's: Eric Driessen)

20190919 75jr Bevrijding Someren 2

20190919 75jr Bevrijding Someren 6a

20190919 75jr Bevrijding Someren 9