Feestelijke hulde voor onze vijf jubilarissen.

Zaterdag 11 september huldigden we onze vijf jubilarissen. Gerrit van Zoggel, Martien Hendriks en Nol Hendriks, de enige leden van nu die de pionierstijd van, destijds nog Fanfare 'St. Jozef', hebben meegemaakt zouden eigenlijk in 2020 hun 65 jarig jubileum vieren. Maar door de corona maatregelen die toen van kracht waren was een passende huldiging niet mogelijk. Daarom werden ze nu samen met onze gouden, dus 50 jarig, jubilarissen Marga Nagel en Jan Meeuws alsnog in het zonnetje gezet. Vanwege de nog geldende corona restricties was het geheel in een ander jasje gestoken dan gebruikelijk, maar het werd zeker een echt feestelijke happening. Alle jubilarissen werden volgens de traditie met feestelijke muziek aan huis opgehaald door het fanfarekorps en de slagwerkgroep. De laatste had zich voor deze gelegenheid muzikaal getransformeerd in een heuse samba band. Elke jubilaris kreeg aan huis de bondsspeld met oorkonde uitgereikt, en voor de partner was er een mooi boeket bloemen. Ze konden vervolgens instappen in een zeer speciaal en luxe vervoermiddel waarmee ze na het bezoek aan de laatste feesteling weer terugkeerden naar Someren-Heide. Daar stonden alle muzikanten klaar om nogmaals een serenade te brengen. Namens alle jubilarissen sprak Jan Meeuws een dankwoord, en overhandigde Martien Hendriks een envelop met inhoud aan voorzitter Wim als financiele bijdrage voor een nieuw muziekstuk. Hierna konden de jubilarissen, samen met partner, in 'Heidehof' aanschuiven voor een diner wat hun door de vereniging werd aangeboden.

Gerrit, Martien en Nol hebben met elkaar gemeen dat ze zeer grote verdiensten hebben gehad voor de vlooienmarkt. Deze is vele jaren een begrip geweest tot in de wijde omgeving van Someren-Heide en was met de daaraan gekoppelde oud ijzeractie een van de belangrijkste inkomstenbronnen voor ons. Een vaste groep, waaronder dus deze drie jubilarissen, was het hele jaar door intensief bezig met de vlooienmarkt. Verder zijn ze alle drie lange tijd lid geweest van de Hofkapel en speelden ze in het ensemble wat vanaf eind jaren 1960 tot medio de jaren 1970 elke zondag een van de kerkdiensten in Someren-Heide muzikaal opluisterde.

Daarnaast is Gerrit van onschatbare waarde geweest voor de instrumentale opleiding. Er werd bijna altijd bij hem thuis les gegeven, en zijn vrouw Toos zorgde ervoor dat er altijd iets lekkers in huis was voor de leerlingen. Gerrit is vele jaren dirigent geweest van de jeugdfanfare en van de Hofkapel en hij was heel wat jaren 2e dirigent van de 'grote' fanfare. Gerrit heeft altijd bugel gespeeld, tot voor kort zelfs nog de 1e bugelpartij. Maar op eigen verzoek is dat nu 2e bugel geworden.

Martien Hendriks is nog lange tijd secretaris geweest. En toen de vlooienmarkt vanwege gebrek aan geschikte opslagruimte noodgewongen moest stoppen was hij een van de oprichters van de kofferbakmarkt die hij ook mede organiseerde. Tevens was Martien geruime tijd de coordinator van de oud ijzer ophaalacties en van de maandelijkse oud papier ophaaldienst. Martien heeft altijd trombone gespeeld, eerst een ventieltrombone en vervolgens schuiftrombone

Nol Hendriks is een typisch voorbeeld van de stille werker achter de schermen. Tot voor enkele jaren zat hij ook in de commissie die de kofferbakmarkt organiseerde. We hebben al vaak gebruik kunnen maken van de technische handigheid van Nol. Hij maakte allerlei hulpmiddelen voor bijv. muziekstandaards en het vervoer van instrumenten en verrichtte kleine reparaties aan het instrumentarium. Zijn muzikale loopbaan ging van trombone via trompet naar de bes bas. Vanwege gezondheidsproblemen heeft Nol onlangs besloten om de stoppen met het actief musiceren.

Marga Nagel is een groot organisatorisch talent. Ze zat lange tijd in het bestuur, was de kartrekker van het onderlinge solisten concours en heeft deel uitgemaakt van de uniformen commissie. Daarnaast was ze actief als lady speaker bij diverse evenementen en beheerde vele jaren de muziekbibliotheek van de fanfare waarbij o.a. het bestellen en uitgifte klaar maken van nieuwe muziekstukken hoorde. Nu is ze nog voorzitter van de Hei-lights commissie die elke vier jaar een proms concert organiseert en is ook bij vele andere gelegenheden waardevol inzetbaar. Marga speelde bugel, maar vanwege een ongeluk heeft ze haar muzikale carriere bij het fanfare korps helaas moeten beeindigen.

Jan Meeuws was van begin 2012 tot medio 2015 voorzitter van onze vereniging. Hij heeft ook bijzondere verdiensten gehad voor de vlooienmarkt en was lid van de Hofkapel. Nu steunt hij de vereniging financieel als een van de hoofd sponsoren, en blijft hij ondanks zijn vaak drukke zakelijke leven muzikaal actief bij de fanfare. Jan is een groot trompet fan en is dit instrument zelf ook altijd trouw gebleven.

We zijn er natuurlijk erg trots op om zulke mensen binnen onze gelederen te hebben en hopen van harte dat ze nog vele jaren deel blijven uitmaken van onze mooie club!

Foto's Eric Driessen:

DSC 9659b

DSC 9663b

DSC 9684b

DSC 9700b

DSC 9724b

DSC 9735b

DSC 9764c

Voor meer foto's klik op Beeldbank in het hoofdmenu.